Kaip žiemos oras veikia mūsų psichologinę sveikatą?

žiemos oras

Žiemos orai Vilniuje rytoj ir ypač šaltesnio klimato ir trumpesnių dienų regionuose, gali turėti didelės įtakos psichologinei sveikatai. Šiame rašto darbe nagrinėjama, kaip žiemos orai veikia mūsų psichinę gerovę, įskaitant biologinius, psichologinius ir socialinius aspektus.

Sezoninis afektinis sutrikimas (SAD)

Vienas iš tiesioginių žiemos orų poveikių psichologinei sveikatai yra sezoninis afektinis sutrikimas (SAD) – tam tikru metų laiku, paprastai žiemą, pasireiškianti depresija. Manoma, kad SAD sukelia sumažėjęs saulės spindulių kiekis trumpesnėmis žiemos dienomis. Dėl saulės šviesos trūkumo gali sutrikti organizmo vidinis laikrodis, arba cirkadinis ritmas, ir tai sukelia depresiją. Be to, dėl sumažėjusio saulės šviesos kiekio gali sumažėti serotonino, neurotransmiterio, susijusio su nuotaikos reguliavimu, kiekis, taip pat gali sumažėti melatonino, kuris turi įtakos miegui ir nuotaikai, kiekis.

SAD simptomai gali būti depresija, maža energija, miego sutrikimai, apetito ar svorio pokyčiai, vangumas ar susijaudinimas, sunkumai susikaupti ir susidomėjimo anksčiau mėgstama veikla praradimas. SAD paplitimas yra skirtingas, tačiau dažnesnis šiaurinėse platumose, kur žiemą dienos šviesa trunka gerokai trumpiau.

Vitamino D trūkumas

Saulės šviesa yra pagrindinis vitamino D šaltinis, kuris būtinas serotonino kiekiui palaikyti. Žiemos mėnesiais, kai dienos šviesos trūksta, daugeliui žmonių trūksta vitamino D. Šis trūkumas siejamas su nuotaikos sutrikimais, įskaitant depresiją ir nerimą. Vitaminas D labai svarbus ne tik psichologinei sveikatai, bet ir kaulų sveikatai bei imuninei sistemai, o tai dar labiau veikia bendrą savijautą.

Poveikis elgesiui ir gyvenimo būdui

Žiemos orai taip pat gali lemti elgesio ir gyvenimo būdo pokyčius, kurie netiesiogiai veikia psichologinę sveikatą. Dėl žemos temperatūros ir atšiaurių oro sąlygų dažnai sumažėja fizinis aktyvumas. Reguliari mankšta yra svarbi ne tik fizinei sveikatai, bet ir stipriai mažina stresą bei gerina nuotaiką. Žiemą sumažėjus fiziniam aktyvumui, gali sumažėti endorfinų, kurie yra natūralūs nuotaiką gerinantys veiksniai, kiekis, todėl sustiprėja depresijos ir nerimo jausmas.

Be to, žiemos orai gali lemti socialinę izoliaciją. Žmonės rečiau išeina į lauką ir dalyvauja socialinėje veikloje, todėl jaučiasi vieniši ir izoliuoti. Socialiniai ryšiai yra labai svarbūs psichikos sveikatai, nes teikia paramą, mažina stresą ir stiprina priklausomybės ir tikslo jausmą.

Atostogų sezonas

Nors atostogų sezonas gali būti džiaugsmo ir švenčių šaltinis, daugeliui žmonių jis taip pat gali būti padidėjusio streso ir nerimo laikotarpis. Pasiruošimas šventėms, finansiniai rūpesčiai ir šeimos susibūrimai gali būti nepakeliami. Be to, šventinis laikotarpis taip pat gali būti apmąstymų ir prisiminimų metas, o tai gali sustiprinti liūdesio ar netekties jausmus, ypač tiems, kurie neseniai patyrė gyvenimo pokyčių ar netekčių.

Įveikimo mechanizmai

Yra keletas būdų, kaip sušvelninti psichologinį žiemos orų poveikį:

  1. Šviesos terapija, kai dirbtinė šviesa imituoja natūralią lauko šviesą, gali būti naudinga asmenims, kenčiantiems nuo SAD.
  2. Vitamino D papildymas – kadangi žiemą natūrali saulės šviesa yra ribota, vitamino D papildai gali padėti pagerinti nuotaiką.
  3. Aktyvaus gyvenimo būdo palaikymas – reguliarus fizinis aktyvumas, net ir uždarose patalpose, gali pagerinti nuotaiką ir bendrą savijautą.
  4. Socialinis bendravimas – pastangos palaikyti socialinius ryšius ir užsiimti socialine veikla, net jei ji vyksta uždarose patalpose ar virtualiai, gali padėti kovoti su vienišumo jausmu.
  5. Subalansuota mityba, kurioje gausu maistinių medžiagų, gali padėti palaikyti tiek fizinę, tiek psichinę sveikatą.
  6. Jei su žiema susiję nuotaikos pokyčiai yra stiprūs arba varginantys, svarbu kreiptis pagalbos į psichikos sveikatos specialistą. Tai gali būti terapija, medikamentinis gydymas arba gydymo būdų derinys.

Žiemos orų poveikis psichologinei sveikatai yra daugialypis, nes veikia asmenis biologiniais, elgesio ir socialiniais kanalais. Norint sukurti veiksmingas įveikos strategijas, labai svarbu suprasti šį poveikį. Nors žiema daugeliui gali būti sudėtingas metas, atpažinti nuotaikos pokyčių požymius ir imtis aktyvių veiksmų gali padėti sušvelninti šį poveikį. Keičiantis metų laikams, svarbu atkreipti dėmesį ir į fizinės, ir į psichinės sveikatos poreikius, koreguoti gyvenimo būdą ir prireikus ieškoti pagalbos, kad būtų palaikoma bendra gerovė.